Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kalejdoskop firmowy

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-15 10:40:54
holandia, gospodarka, spółki

Polacy, jako obywatele kraju członkowskiego Unii Europejskiej, mogą w Niderlandach swobodnie podejmować pracę lub prowadzić działalność gospodarczą.

Rodzaje firm:

  • Eenmanszaak - firma jednoosobowa
  • Vennootschap onder firma (VOF) - spółka jawna
  • Besloten vennootschap (BV) - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Naamloze vennootschap (NV) - spółka akcyjna
  • Commanditaire vennootschap, (C.V.) - spółka komandytowa
  • Maatschap - spółka partnerska
     

Rzadziej spotykane to:
 

  • Europese nameloze vennootschap (SE) - spółka europejska
  • Europees economisch samenwerkingsverband (eesv) – Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych (EUIG)
  • Europese coöperatieve vennootschap (sce) - Spółdzielna Europejska (SCE)
     

Inne:
 

  • Vereniging - stowarzyszenie
  • Stichting - fundacja
  • Filiaal en afdeling - filia lub oddział
     

Od maja 2007 r., czyli od momentu, w którym władze Królestwa Niderlandów otworzyły rynek pracy dla obywateli polskich, przedstawicieli naszego kraju nie obowiązują już zezwolenia na pracę i pobyt. Nie musimy też mieć zgody na zakładanie przedsiębiorstwa. Polaków obowiązują ogólnie przepisy prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w Niderlandach.

Żeby założyć działalności gospodarczą wystarczy ważny dokument tożsamości, a w niektórych branżach - dyplom uprawniający do wykonywania zawodu.

Od 6 stycznia 2014 r. istnieje obowiązek rejestracja krótkiego pobytu w Niderlandach (tj. do czterech miesięcy). Więcej informacji w j. polskim dostępnych jest na stronie:

http://www.government.nl/issues/new-in-the-netherlands/documents-and-publications/leaflets/2013/12/12/registration-when-staying-in-the-netherlands-for-a-short-period-polish.html
 

Osoby przebywające, lub mające zamiar przebywać w Niderlandach, przez okres dłuższy niż cztery miesiące powinny w przeciągu pięć dni od daty wjazdu do Niderlandów zgłosić się do urzędu gminy właściwego dla miejsca swego zamieszkania w celu wpisania się do ewidencji mieszkańców danej gminy (Gemeentelijke Basisadministratie).

Do zameldowania wymagane są dokumenty z Polski:

  • akt urodzenia
  • akt ślubu
  • ewentualnie orzeczenie rozwodu
     

Wszystkie dokumenty powinny być przetłumaczone na niderlandzki przez tłumacza przysięgłego, mającego siedzibę w Niderlandach. Tłumaczenia wykonane w Polsce na ogół nie są przez pracowników administracji niderlandzkiej honorowane.

Dodatkowo potrzebne będą również dokumenty z Niderlandów:

  • umowa najmu lub kupna mieszkania w Niderlanacch
  • aktualny adres zamieszkania w Niderlandach
     

Po dokonaniu formalności meldunkowych otrzymuje się odpis z ewidencji ludności (uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens) ważny trzy miesiące. Stanowi on dowód zameldowania w Niderlandach. W trakcie formalności meldunkowych otrzymuje się automatycznie BSN-nummer (BurgerServiceNummer), czyli odpowiednik polskiego numer PESEL, służący on do ewidencyjnych ludności, jak i dla celów podatkowych.

Osoby, które nie planują pobytu w Niderlandach dłuższego niż trzy miesiące, otrzymują numer Sofi (numer socjalno-fiskalny), służący jedynie dla celów podatkowych.

Kolejnym niezbędnym krokiem jest załatwienie ubezpieczenia zdrowotnego, obowiązkowego dla wszystkich mieszkańców Niderlandów.