Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rejestracja firm z Polski

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-15 10:43:11
spółki, prawo, holandia, polska

Polscy przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Niderlandach podlegają holenderskiemu systemowi opodatkowania oraz obowiązkowi odprowadzania miesięcznych składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne.

 

Tym samym biznesmen nabywa prawa do emerytury podstawowej (AOW) i renty rodzinnej, jak również prawa do zasiłku chorobowego i zasiłku dla bezrobotnych lub renty inwalidzkiej.

Przedsiębiorca musi przestrzegać przepisów niderlandzkiego prawa pracy, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ustaleń branżowych zbiorowych umów pracy, (CAO) określających m.in. wysokość płac, urlopów i innych wymogów, specyficznych dla branży, w której prowadzi działalność.
Każda zarejestrowana firma zobowiązana jest przestrzegać aktualności i prawidłowości informacji o firmie.

Zgłoszenia do rejestru handlowego lub korekty informacji zapisanych w rejestrze mogą być dokonywane jedynie przez właściciela, wspólnika, osobę zarządzającą firmą lub pełnomocnika (np. z ogólnym pełnomocnictwem). Dane o nowo zarejestrowanych spółkach akcyjnych (NV) i spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością (BV) oraz korekty ich danych publikowane są w dzienniku ustaw Staatscourant na koszt tych firm (w języku niderlandzkim).

 

Transgraniczne świadczenie usług

 

Przedsiębiorstwa polskie świadczące krótkoterminowe usługi w Niderlandach (transgraniczne świadczenie usług) nie muszą rejestrować swojej działalności w Izbie Handlowo-Przemysłowej. Nie muszą również otwierać oddzielnego oddziału w Niderlandach, gdyż w świetle prawa niderlandzkiego tożsamość i pochodzenie firmy oferującej i wykonującej usługi w Niderlandach nie gra roli.

 

Rejestracja firmy przy delegowaniu pracowników

 

Od 1 lipca 2012 r. – na podstawie postanowień niderlandzkiej Ustawy o alokacji pracowników przez pośredników pracy (hol.: WAADI) – każda firma lub podmiot prawny zapewniający pracowników do pracy w Niderlandach musi zarejestrować się w rejestrze handlowym Izby Handlowo-Przemysłowej (KvK). Nie ma znaczenia czy firma posiada swoją siedzibę w KN czy za granicą. Zmiana w przepisach dotyczy również firm niebędących rezydentami.

Przepisy ustawy dotyczą firm, które zapewniają pracowników w ramach zwyczajnej działalności oraz firm, które również zapewniają pracowników, jednak poza ich codzienną działalnością. Naruszenie przepisów skutkuje surowymi karami finansowymi.

Na stronie KvK dostępny jest dokument (w j. polskim), pt.: „Zatrudnianie lub zapewnianie pracowników w Holandii”. Link: http://www.kvk.nl/englishwebsite/how-to-register-deregister-and-report-changes/registering-with-the-chamber-of-commerce/hiring-or-provision-of-workers-in-the-netherlands/.

W celu zarejestrowania firm dostarczających pracowników potrzebne jest wypełnienie formularzy nr 6 i nr 11 dostępnych są na stronie internetowej KvK: http://www.kvk.nl/english/how-to-register-deregister-and-report-changes/forms/. Formularze muszą zostać podpisane przez zarząd spółki.

 

Do formularzy należy dołączyć:

 

  1. potwierdzenie rejestracji KRS (nie starsze niż miesiąc)
  2. kopię aktu założenia wraz ze statutami
  3. jeśli statuty zostały zmienione, to także kopię ostatniej zmiany statutów
  4. legalizację dokumentu tożsamości członka zarządu
  5. legalizację potwierdzenia miejsca zamieszania każdego z członków zarządu (może być także na jednym formularzu razem z zatwierdzeniem dowodu osobistego)
  6. kiedy zarząd pełni spółka zewnętrzna potrzebny jest odpis z rejestru KRS tej spółki i kopia dokumentu tożsamości członka zarządu tej spółki (nie musi być legalizowana).

 

Powyższe dokumenty powinny również być przetłumaczone na niderlandzki, niemiecki, angielski lub francuski. Nie muszą być tłumaczone przez przysięgłego tłumacza, lecz jest to preferowane.

Kiedy zarząd przedsiębiorstwa nie może przyjechać, by zarejestrować spółkę, może to zlecić doradca poprzez formularz numer 13. Doradca składa w imieniu spółki dokumenty w izbie handlowej.