Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Specyfika rynku

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-15 10:22:03
holandia, rynek, biznes

Prowadząc interesy z Holendrami, trzeba się liczyć z tym, że będziemy poddawani testom na uczciwość i transparentność. Mieszkańcy Królestwa Niderlandów są też z zasady dobrymi, acz wymagającymi słuchaczami.

Preferują bezpośrednią wymianę zdań i dialog partnerski od monologu. Są żądni informacji i nowych pomysłów, ale równocześnie są bardzo doświadczeni i niepodatni na perswazję. Wszystko musi być poparte przekonującymi dowodami i zobiektywizowane.

 

 

W Niderlandach przykłada się dużą wagę do tego, by wszystkie transakcje handlowe podparte były odpowiednimi pisemnymi umowami z wyszczególnionymi warunkami dostaw i płatności oraz ewentualnymi karami za niedotrzymanie warunków. Należy się więc liczyć z tym, że zerwanie umowy może mieć przykre konsekwencje finansowe dla strony niewywiązującej się ze swoich zobowiązań.

Holendrzy nie są w tej kwestii pobłażliwi i nie zawahają się by przekazać sprawę w ręce komornika czy biura zajmującego się windykacją należności a nawet skierować sprawę na drogę sądową. Umowę z przedsiębiorstwem holenderskim najlepiej sporządzić przy pomocy adwokata lub notariusza, albo skorzystać z wzorów dostępnych na stronach: http://overeenkomsten.startpagina.nl lub www.kvk.nl/wettenenregels; po wejściu na stronę należy wpisać: Modelcontracten.

Każdy notariusz dysponuje gotowymi wzorami. Ponieważ większość umów sporządzona jest w języku niderlandzkim, warto zadbać o tłumaczenie na polski. Pozwoli to uniknąć wielu niedomówień lub nieprecyzyjnych ustaleń.

Holendrzy generalnie mają wysoki stopień tolerancji wobec biurokracji. Są też formalistami, nie lubią działać spontanicznie. Wszelkie rozmowy i uzgodnienia ustne należy ze względów dowodowych protokołować i potwierdzać na piśmie. Spotkania biznesowe prowadzone są zwykle w dość formalnej atmosferze, która stopniowo się rozluźnia, gdy partnerzy handlowi poznają się bliżej. Okazywanie emocji oraz impulsywność są przez Holendrów źle widziane.

Jednakże Holendrzy lubią współzawodnictwo i spory. Wyrażanie przeciwnej opinii jest zawsze na miejscu, pod warunkiem, że swoje stanowisko możemy dobrze uzasadnić. Krytykowanie danego poglądu ma charakter obiektywny i przebiega w oderwaniu od osoby, która go wyraża.

Warto też wiedzieć, że pragmatyczni do bólu Holendrzy, raczej dążą do kompromisu niż do zerwania rozmów. Jednak często wierzą, że ich pierwsza oferta jest najbardziej właściwa i powinna stanowić rezultat końcowy negocjacji. Ustępstwa czynione są niechętnie a wszelkie próby nacisku nie skutkują. Ale mając dobrze uzasadnione argumenty można dużo zdziałać i wiele wytargować. Dlatego też trzeba być zawsze świetnie przygotowanym i sprawiać wrażenie osoby odpowiedzialnej, wiarygodnej i kompetentnej.

Warto także wspomnieć, iż w kontaktach biznesowych unika się zbytniego okazywania życzliwości, zawiązywania przyjaźni i zadawania osobistych pytań dotyczących np. rodziny, zdrowia i życia prywatnego. Niewskazana jest także ekstrawagancja, ostentacyjność oraz jakakolwiek forma pretensjonalności.