Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Różnice kulturowe

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-15 10:13:24
holandia, kultura

Holendrzy są konserwatywni, ale zarazem otwarci na nowości. Są tradycjonalistami, ale przodują w innowacyjności. Znani są ze swej tolerancji, chociaż ich cechą jest również dogmatyzm i sceptycyzm.

 

 

Bliskość Niemiec powoduje, że Holandia posiada wiele wspólnych cech ze swoim sąsiadem, takich jak dynamika, pracowitość i etyka pracy, punktualność i efektywność w działaniu.

W obu nacjach silna jest też żądza zysku, więc ich przedstawiciele tych doskonale potrafią koncentrować się na szybkim zarabianiu pieniędzy. Zarówno Holendrzy, jak i Niemcy, są oszczędni. Zwłaszcza starsze i bardziej konserwatywne firmy niderlandzkie bardzo przypominają przedsiębiorstwa niemieckie. Wspólne cechy to m.in.: otwartość i przykładanie znacznej wagi do wykształcenia jako ważnego elementu przy budowaniu pozycji lidera. Holendrzy są doskonale świadomi swoich praw, są też obowiązkowi i racjonalni.

Kultura biznesowa Holendrów ma też wiele wspólnego z kulturą brytyjską. Chodzi o internacjonalizm, przedsiębiorczość, długie doświadczenie w handlu, w tym głównie prowadzonym drogą morską, a także dobre umiejętności administrowania i zarządzania. Holendrzy są zwolennikami egalitaryzmu i przeciwnikami hierarchi.

Szanują prawa jednostki, są na tym punkcie wręcz przewrażliwieni. W praktyce oznacza to, że np. będąc pracodawcą nie należy okazywać wyższości swoim pracownikom. Struktura hierarchiczna w firmach holenderskich praktycznie nie istnieje; preferowane są relacje partnerskie.

Ważnym aspektem codziennego życia i kultury Holendrów jest brak przestrzeni. Biura są zazwyczaj małe i zatłoczone. Wszyscy starają się jednak zachowywać tak, żeby nie naruszać cudzej prywatności i przestrzeni osobistej: np. w kontaktach biznesowych (zwłaszcza z nieznajomymi) Holendrzy zachowują dużą powściągliwość: kontakt fizyczny nie jest mile widziany, a język ciała jest ograniczony. Tzw. „business lunch” jest typowym elementem niderlandzkiej kultury i popularnym sposobem prowadzenia rozmów i negocjacji biznesowych.

Dla Holendrów punktualność ma znaczenie priorytetowe. Nie znoszą marnowania czasu, nie tolerują spóźnień. Nie przybycie na umówione spotkanie lub przyjście po czasie, może zakończyć się nawet zerwaniem kontaktów biznesowych. Pragmatyczni Holendrzy, mimo iż w relacjach biznesowych skupiają się głównie na faktach i liczbach, są także dobrymi rozmówcami i rzadko podejmują ostateczne decyzje bez długiej debaty czy analizy detali. Obowiązuje to także zagranicznych kontrahentów.